Žena sedící na lehátku před karavanem

Trend obytných aut. Jak je to s jejich pojištěním?

7. 5. 2021
|
Délka čtení: 7 min.

Zájem o obytné vozy a karavany za poslední rok narostl, hlásí jejich prodejci i pronajímatelé. Svůj díl na tom mají koronavirová omezení, která uzavřela hotely, penziony a další ubytování. Lidé s obytňáky jezdí nejen na letní dovolené, ale také do hor, kde parkují poblíž sjezdovek. Myslet by přitom měli na dobrý stav vozidla i na pojištění a povinné ručení, které je závazné jak pro obytné vozy, tak pro karavany.

Prodeje obytných vozů a karavanů meziročně narostly. Například během letošní zimy stoupl jejich prodej o 200 procent. Velká část těchto vozů je už pro letošní rok vyprodána. „Většina vozů nakoupených pro letošní sezonu je již vyprodána a přijímají se objednávky na rok 2022,“ uvedla Klára Hájek Velinská z Asociace kempování a karavaningu, kterou citovala ČTK. Vedle prodejů narostly i pronájmy obytných vozů a přívěsů, a to zhruba o 50 procent.


Trend potvrzuje i Petr Havlíček z firmy Caravan centrum Hykro. „Od prvního ledna prodáme dvě až tři auta denně. Pokud to bude pokračovat dál, tak budeme v dubnu vyprodaní,“ podotkl. Začátek roku přitom pro prodejce obytných vozů nebýval nikdy silný, hlavně v lednu a únoru byla poptávka slabší.

Zájem o karavany a obytné vozy byl na trhu patrný už před začátkem pandemii, která ho ještě více podnítila. „Zvyšující se zájem o obytné vozy pozorujeme už čtvrtým rokem, v posledním čtvrtletí roku 2020 byl ale ve srovnání s minulými roky obrovský,“ sdělil souvislostech Tomáš Krs, jednatel společnosti KPS Automobile.

Před čtyřmi lety, v roce 2017, informovala ČTK o tom, že prodeje obytných vozů byly nejvyšší za posledních deset let a že český trh s obytnými vozy nadále roste. Trendy tak kopírují evropský i celosvětový trh a souvisí i s tím, jak společnost bohatne. Cena obytných vozů se totiž většinou pohybuje mezi 1 až 1,5 miliony korun. Karavan je možné pořídit za cenu kolem půl milionu korun. V České republice také začali před několika lety prodávat své obytné vozy i američtí výrobci, narůstá i počet firem, které vozy půjčují.

Karavan, nebo obytňák?

Mezi karavanem a obytným vozem je rozdíl. Karavan je obytný přívěs, který se zapojuje za vozidlo. Obytný vůz je naopak samostatně pojízdný a oproti karavanu bývá prostornější. Na druhou stranu, karavan můžete například v kempu odpojit od auta a vyjet si na výlety jen tak s osobním vozem. Obyťnák se zase hodí na cesty, kdy budete často popojíždět. Povinné ručení je zákonem závazné jak pro obytné vozy, tak pro karavany.

Svoboda karavanu versus hotelový komfort

Obytný vůz nebo karavan není tak pohodlný jako prostorný hotelový pokoj s plnou penzí. Na druhou stranu, přináší kýženou svobodu a možnost cestovat i v době, kdy jsou ubytovací zařízení zavřená. Představují tak alternativu, která v pandemické době dostává zcela jiný význam. Jde přitom i o bezpečnost. V obytném vozu se nebudete potkávat s ostatními hotelovými hosty.

Karavan nebo obytný vůz je ale třeba zaparkovat na místě, které je k tomu určené, a to je jisté omezení. Lidé si ale našli i v současné době, kdy jsou kempy zavřené, řešení. „Mnoho restaurací na horách poskytlo karavanistům svá prázdná parkoviště, díky tomu mohli kempovat alespoň s možností připojení se na elektřinu a použití toalety,“ komentovala situaci na českých horách z počátku roku 2021 Klára Hájek Velinská.

Cestovat s karavanem nebo obytným vozem je možné nejen v létě, ale i v zimě. Vyjet za zážitky na konci prázdninové sezóny má své kouzlo i výhody – jednou z nich jsou třeba nižší ceny v kempech. Co motoristy na cestování v obytňácích láká je také možnost zastavit si po cestě kdekoli a kdykoli, měnit svůj plán nebo cíl podle dopravní situace nebo nálady.

Nejlepší nabídky autopojištění na jednom místě

Srovnáme vám nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Vámi vybrané pojištění vám naši specialisté pomůžou sjednat do několika minut.


Vedle kempů, které mívají plochu vyhrazenou pro karavany a obytné vozy, je možné využít i různá speciální karavanová stání, která bývají mnohdy i levnější. Taková místa najdete hlavně na západě Evropy, rozšířená jsou třeba v Německu nebo v Rakousku. Většinou bývají poblíž krásných cyklostezek, turistických cest, jezer, moře či v zimní sezoně u sjezdovek. Pokud po nich budete pátrat, hledejte je na internetu pomocí spojení „Stellplatz“.

Na nový trend ale reagují už i provozovatelé rekreačních středisek v České republice. V Harrachově například podle posledních informací vzniká park pro karavany, a to přímo pod skokanskými můstky. Informoval o tom Český rozhlas Liberec. Na myšlenku vytvořit místo, kde budou lidé moct se svými vozy kempovat přivedla vedení města situace v letošní zimní sezóně, kdy přijížděl rekordní počet návštěvníků s obytnými vozy. Podmínky pro kempování nejsou ale na klasických parkovištích ideální, a tak se město rozhodlo vybudovat nový, speciální park. Ten by měl začít fungovat se začátkem letní sezony, tedy v červnu.

Bezpečnost celoroční jízdy s obytným vozem

Alfou a omegou každého majitele obytného vozu nebo karavanu by se měla stát bezpečnost. Platí to jak při letním, tak při zimním cestování. Hlavně v chladných měsících musí být motoristé obezřetnější. „Doporučuju například hlídat dostatek propanu, mít izolované nádrže vody nebo vyřešenou vyšší spotřebu elektřiny náhradním zdrojem. Stejně jako u osobních aut jsou nutné zimní pneumatiky nebo sněhové řetězy, doplnění nemrznoucí směsi nebo kontrola baterií,“ říká Klára Hájek Velinská.

Důležité pak je uvědomit si, že řízení a provoz obytného vozu a klasického osobního auta je rozdílný. Důvodem je jiný tvar, hmotnost a konstrukce vozů. Pro jejich dobrou stabilitu je například klíčová volba správných pneumatik. Speciální pláště pro dodávky mají lepší vlastnosti zejména při plné zátěži. Kromě větší bezpečnosti patří mezi výhody i stabilita v zatáčkách a delší životnost. Běžné pláště pro osobní automobily vykazují při použití na plně naloženém obytném karavanu zejména při dlouhé cestě na dálnici výrazné větší zahřívání. Po zastavení a zaparkování se pak mohou chladnoucí pneumatiky deformovat a zplošťovat. I to je o důvod navíc, proč investovat do pneumatik určených přímo pro obytné vozy.

Další otázkou je bezpečnost uvnitř karavanu nebo obytného vozu. Zatímco profesionální výrobci musí dodržovat řadu přísných předpisů a norem, domácí přestavba dodávek je z legislativního hlediska mnohem benevolentnější. Na druhou stranu, rostoucí konkurence a tlak na cenu často nutí i výrobce volit úspornější opatření, ať už použité materiály nebo technická řešení. Nejlevnější řešení jde ale zpravidla na úkor bezpečnosti. I na to je třeba při výběru obytného vozu nebo karavanu myslet.

Dopravní nehody se totiž nevyhýbají ani obytňákům. Prudký a silný náraz může snadno rozlámat jednoduchou konstrukci z levných materiálů, části vestavby a poškodit vybavení. Uvolněné věci v kabině pak mohou ohrozit posádku na zdraví a na životě. Kvalitní výrobci proto pracují s takovými normami na technická řešení, aby k podobným situacím nedocházelo, a lidé byli ve větším bezpečí.


Karavan na cestě

Pojištění karavanu a obytného vozu

Jak už bylo řečeno, nehoda může na cestě potkat karavan i obytný vůz. Proto je nutné myslet na pojištění a povinné ručení, bez něhož by řidiči neměli na cestu vyjíždět. „Nejčastěji u karavanů a přívěsů řešíme odřeniny, poškození plášťů, ke kterým dochází při průjezdech užšími místy od větní stromů nebo při couvání, dále to jsou škody způsobené živly, hlavně krupobitím. Opravy pláště karavanů a přívěsů jsou velmi nákladné a často i nerentabilní, takže se jedná o totální škodu,“ uvádí Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa. Povinné ručení obytných vozů i pojištění přívěsů pak podle ní kryje všechny pevné součásti vozu, tedy například i nábytek. Pro ostatní věci už je ale nutné zvláštní pojištění.

Povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je povinné pro karavany i obytné vozy. Bez něho byste na silnici vůbec neměli vyjíždět, protože můžete dostat pokutu až 40 tisíc korun. Pokud při silniční kontrole nepředložíte takzvanou Zelenou kartu dokazující, že je vozidlo pojištěno, můžete být pokutováni až 3 tisíci korunami. Proto ji mějte vždy při sobě. Zelenou kartu je třeba mít i při výjezdu do zahraničí.

Kromě povinného ručení si můžete sjednat i další pojištění pro karavany a obytňáky:

  • havarijní pojištění je sice dobrovolné, ale v případě nehody ušetří řadu starostí,

  • při cestě do zahraničí oceníte také připojištění s asistenčními službami (defekt pneumatiky, porucha vozu, odtah).

  • pojištění movitých věcí, které jsou součástí karavanu, přijde vhod v případě nehody nebo návštěvy zloděje,

  • vhod může přijít i pojištění osobních věcí uložených ve vozidle,

  • cyklisté ocení pojištění jízdních kol v případě nehody nebo odcizení.

Při výběru povinného ručení i dalšího pojištění karavanu nebo obytného vozu můžete volit z celé řady nabídek. Pamatujte, že důležitým parametrem jsou u povinného ručení pojistné limity, minimum je 35 milionů korun. Zvažte ale vyšší limit, pokud by došlo k nehodě se třetí stranou a vy byste jí museli zaplatit. Při výběru havarijního pojištění byste pak měli zvážit všechna rizika, která vám na cestách případně hrozí. Správně vybrané pojištění vám bude krýt záda, pokud by se na dovolené cokoli stalo.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Automechanik upevňuje rámeček pod SPZ
    27. února 2024|Jana Březinová
    Vše o SPZ: K čemu slouží, jak řešit její ztrátu a vybrat si ji na přání?

    Když SPZ ztratíte a vyjedete bez ní, hrozí vám zákaz řízení až na 1,5 roku. Připravit vás o ni ale může i policie, když zjistí, že dlužíte za pokuty. Od roku 2016 si můžete navrhnout SPZ na přání. Nesmí obsahovat vulgarity a zaplatíte za ni 10 000 Kč. Co dalšího jste o SPZ (ne)věděli?

  • žena telefonuje po nehodě u auta ve sněhu
    13. února 2024|Jana Březinová
    Nehody v zimě: Jak jim předcházet a jak si auto správně pojistit

    V posledních letech bývají zimy mírnější, přesto každoročně na namrzlých silnicích zemře kolem 20 osob a asi 1000 se zraní. Řidiči nejsou zvyklí jezdit v zimních podmínkách, a tak je náledí a sníh na vozovce často zaskočí. Na co si dát na silnicích pozor, jaká zimní výbava vám nesmí chybět a jak si auto na zimu správně pojistit?

  • povinné ručení mimo čr
    12. února 2024|Petr Pohůdka
    Povinné ručení v zahraničí: Kde všude vám platí zelená karta?

    Pokud jezdíte po českých silnicích, musíte mít sjednané povinné ručení. V opačném případě vám hrozí vysoká pokuta. Jako potvrzení o sjednání povinného ručení slouží zelená karta na auto. Jak si ale zařídit pojištění auta do zahraničí? Záleží, kam vyrážíte. V Evropě si téměř všude vystačíte se zelenou kartou, jinde musíte uzavřít hraniční pojištění.

  • pohonne-hmoty
    24. ledna 2024|Petr Pohůdka
    Kolik stojí benzín a nafta? Srovnáváme ceny pohonných hmot v tuzemsku a zahraničí

    Ceny pohonných hmot v posledních třech měsících výrazně klesly. Benzín i nafta stojí v průměru okolo 36 Kč/litr. Zlevňuje se především kvůli propadu cen ropy na světových trzích. Nejvyšší ceny jsou tradičně v Praze, naopak nejvýhodněji natankujete v Královéhradeckém kraji. V rámci Evropské unie je nejlevnější benzín v Bulharsku a Rumunsku. Podívejte se na grafy porovnávající současné ceny pohonných hmot v ČR a EU.

  • 10. ledna 2024|Jana Březinová
    Jaké změny platí pro řidiče od 1. ledna 2024?

    Se začátkem roku se řidiči v ČR musí připravit na mnoho novinek zejména v souvislosti s novým zákonem o silničním provozu. Mění se bodový systém i výše pokut. Už s sebou není třeba vozit doklady od auta, velký technický průkaz se dokonce ruší. Dálniční známka zdraží o 800 Kč a na silnice vyjedou už 17letí řidiči. Jaké novinky pro řidiče od letoška platí?

  • Auto po autonehodě
    28. prosince 2023|Jana Březinová
    Víte, jak získat odpovídající odškodnění po dopravní nehodě?

    Poškození při dopravní nehodě mají často nárok na násobně vyšší částky, než jim přiznala pojišťovna. Na vině bývají nesprávně vyplněné formuláře nebo chybějící lékařské zprávy. Navíc někdy o kompenzaci ani nežádají, protože nechtějí viníka popotahovat u soudu. Odškodnění se však řeší přímo s pojišťovnou a vyplácí se z povinného ručení.

  • Padající lyžař
    08. prosince 2023|Petr Pohůdka
    Silvestr na horách: Tohle jsou oblíbená místa Čechů

    Krkonoše, Jizerské hory, Šumava, ale také střediska v rakouských či italských Alpách. Tak vypadají oblíbené destinace Čechů pro Silvestr na horách. Kde strávit Silvestra v rušné společnosti a kam se naopak vydat, když toužíte po klidu?

  • stromecek-na-aute
    03. prosince 2023|Petr Woff
    Jak dovézt živý vánoční stromek bez dopravní nehody

    K vánočním svátkům patří pěkný smrček, jedlička nebo jiný jehličnan, který postavíte a nazdobíte ve své domácnosti. Vhodného adepta seženete lehce, otázka však zní, jak dopravíte živý vánoční stromeček do svého bydliště. Srovnejme, kolik stojí profesionální přeprava a jak naložíte stromek do svého auta, aby následná cesta neskončila dopravní nehodou.

  • mladý muž za volantem - jak vybrat první auto
    30. listopadu 2023|Jana Březinová
    Jak vybrat první auto

    Spolehlivé, bezpečné, kompaktní, s nízkou spotřebou. Snadno se s ním manévruje a parkuje. Pár ťukanců se na něm ztratí. Náhradní díly jsou dostupné a levné, stejně jako povinné ručení. Podobně bychom mohli shrnout, jak vypadá nejlepší první auto. Splňuje to třeba Škoda Fabia nebo VW Golf.

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    24. listopadu 2023|Petr Woff
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje, což brzy pocítí řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstane ve fyzické formě. Prozkoumejme, co znamenají kódy v obou dokumentech, a jaké následky má ztráta velkého či malého technického průkazu.