Získejte nejlevnější povinné ručení
Porovnat povinné ručení
Porovnáváme nabídky těchto společností

Povinné ručení zdražuje, havarijní pojištění zlevňuje

Od počátku roku 2013 průměrná cena povinného ručení zdražuje na rozdíl od havarijního pojištění, jehož cena se naopak snižuje. Příčinou vyšších cen u povinného ručení je nový občanský zákoník a vyplácené vyšší odškodné, za nižší cenou u havarijního pojištění stojí silná konkurence.

Příznivé období nízkých cen u povinného ručení pro motoristy v letech 2007 až 2013 skončilo uvedením nového občanského zákoníku v platnost . Nyní se průměrná cena pohybuje zhruba na částce 2 775 korun, což je o 30 korun více než v loňském roce a 80 korun více než v roce předloňském. Tato čísla zveřejnil Jakub Hradec, výkonný ředitel z České kanceláře pojistitelů (ČKP). Další zdražení o desítky procent se předpokládá i v roce 2016.

„Meziroční nárůst nákladů na pojistná plnění sice není tak dramatický jako v roce 2014, kdy nabyl účinnosti nový občanský zákoník, nicméně se ukazuje, že dopady tohoto zákona ještě stále nejsou konečné. Pojišťovny tak zřejmě budou i v následujících letech vyplácet na odškodném poškozeným více peněz,“ uvedl také Jakub Hradec.

Za levným povinným ručením stál především konkurenční boj, který způsobil výrazný pokles cen až o třetinu. Nový občanský zákoník však přinesl nová pravidla ve vyplácení odškodného poškozeným osobám při dopravních nehodách a pojišťovnám byly rovněž zavedeny nové poplatky. Zvýšené náklady se logicky odrazily v rostoucích cenách.

Průměrné bolestné se zvýšilo o 282 procent

Největší změny proběhly ve vyplácení odškodného a bolestného za škody na zdraví a životě způsobené při dopravních kolizích a nehodách. Do konce roku 2013 bylo bolestné vypláceno na základě tabulek. Tyto tabulky však byly zrušeny a dle aktuálního občanského zákoníku lze získat až několikanásobně vyšší bolestné.

Tato skutečnost se odrazila na výši průměrné škody za takzvanou nemajetkovou újmu. Zatímco v roce 2014 činilo průměrné bolestné 39 tisíc korun, v roce 2015 je to již 110 tisíc korun, což je 282 procent více. V případě ztížení společenského uplatnění (trvalé následky) průměrné odškodné narostlo dokonce o 200 procent více a to na 506 tisíc korun. Ještě vyšší částky lze očekávat v případech jednorázového odškodného vypláceného pozůstalým.

Zákonný limit nemusí být dostatečný

V souvislosti s vyššími částkami vyplacenými ve formě odškodného a bolestného pojišťovny varují před tím, že aktuálně zákonem nastavená minimální hranice pojistného plnění ve výši 35 milionů korun nemusí být dostatečně vysoká. Řidiči by si měli v ideálním případě tyto pojistné limity navýšit. Dnes pojišťovny nabízí varianty s limity ve výši až 250 milionů korun.

Zdá se vám 35 milionů korun příliš? Nemusí tomu tak být. Stačí se podívat na škodu, která vznikla v souvislosti s tragickou nehodou ve Studénce, a hned vám musí být jasné, že ani tři desítky milionů v tomto případě nebudou stačit. A částku, která limit přesáhne, je povinen uhradit viník nehody ze své kapsy. Rozdíl mezi povinným ručením s nižším a vyšším limitem přitom činí jen pár set korun ročně. A řidiči, kteří nehody nezpůsobují, ještě získají další bonusy.

Havarijní pojištění zlevňuje

V roce 2007 se průměrná cena havarijního pojištění pohybovala kolem 13 tisíc korun. V roce 2013 to bylo již “jen” 9 137 korun a loni 8 895 korun. Za nižšími cenami stojí klesající ceny nových vozidel a také silná konkurence. Havarijní pojištění navíc není přikázané zákonem, jako je tomu u povinného ručení. Získat tak zákazníka, který je ochoten platit tisíce korun ročně za pojištění, které nemusí vůbec využít, není nikdy jednoduché.
 
Zda budou ceny havarijního pojištění klesat i nadále, není zcela jednoznačné. Podle slov výkonného ředitele České asociace pojišťoven (ČAP) Jana Matušky je nutné počítat i s možným zdražováním. Ačkoliv nové vozy oproti předešlým letům zlevňují, rostou ceny náhradních dílů a servisních prací.
 
V případě havarijního pojištění je nejvíce škod (84 procent) způsobeno při havárii a 45 procent škod souvisí s parkováním. “Havarijní pojištění sice není povinným pojištěním, nicméně riziko škody na vozidle je opravdu velké. Průměrná škoda hrazená z havarijního pojištění dosahuje zhruba 25 tisíc korun, přitom průměrné roční pojistné se pohybuje pod 9 000 korun, u starších  vozidel fyzických osob dokonce pod hranicí 5 000 korun. Průměrná škoda na vozidle v případě odcizení či vandalizmu přesahuje částku 50 tisíc korun. U totálních škod na autech, které za sebou zanechá například povodeň, se škoda často přehoupne i přes několik set tisíc korun. Silné krupobití v Praze v roce 2010 za sebou nechalo během pár hodin škodu na vozidlech za cca 1,3 miliard korun. Přesto je proti těmto rizikům havarijně pojištěna pouze čtvrtina vozidel,“ říka Jan Matoušek.

TIP: Nevíte, které havarijní pojištění je v současné době nejkvalitnější? Na stránkách iPojištění.cz si aktuální nabídky porovnáte za pár minut a nejlepší pojištění si ihned sjednáte online.