Přestože pojišťovny v poslední době vycházejí vstříc i majitelům starších vozů, ne vždy se havarijní pojistka pro ojeté auto vyplatí. Záleží vždy na ceně a stáří auta a rovněž i na rizicích, která chcete do pojistné smlouvy zahrnout. U nového vozu je vhodné zvolit komplexnější pojistku, která zahrnuje více rizik – od nehody, přes vandalismus až po odcizení. Naopak pokud máte třeba garážované starší auto se stále slušnou hodnotou, můžete si pojistit třeba jen riziko nehody a odcizení. Takové havarijní pojištění je samozřejmě levnější.

Pozor na časovou cenu auta

Podle odborníků z pojišťoven má u vozů střední třídy havarijní pojištění největší smysl zhruba do stáří vozidla 5 – 6 let. Pokud je auto starší, je už nutné havarijní pojištění promýšlet individuálně na základě stavu vozu a jeho aktuální ceny. Zatímco při uzavírání havarijního pojištění u nového vozu, pojišťovny pracují s tzv. novou cenou – tedy cenou, za kterou jste auto koupili, v případě staršího auta se kalkuluje s cenou časovou (cena vozidla s přihlédnutím k jeho stáří a opotřebení) nebo s cenou obecnou. Výše obecné ceny auta se stanovuje podle aktuálních cen stejných modelů v autobazarech.

Časová cena auta logicky se stářím vozidla klesá a s ní klesá i cena havarijního pojištění. Nikoli ale ve stejných proporcích – havarijní pojištění na ojetinu je vždy o trochu dražší, než by ceně auta odpovídalo. Je to dáno tím, že třeba náhradní díly stojí stejně na nové i starší auto. Vždy je proto u staršího auta nutné zvážit poměr nákladů na havarijní pojistku a její možné přínosy.

Důležité je také vědět, že horní hranice pojistného plnění nikdy nemůže přesáhnout aktuální cenu auta. Od pojišťovny tedy nikdy nedostanete v rámci plnění více, než kolik vaše auto momentálně na trhu stojí.

Havarijní pojištění a ojeté vozy: