Získejte nejlevnější povinné ručení
Porovnat povinné ručení
Porovnáváme nabídky těchto společností

Pozor na díry v silnicích. Škodu na pneumatikách a ráfcích vám zaplatí pouze havarijní pojištění

Průběh letošní zimy byl a ještě je mírnějšího rázu. Až na horské silnice ve vyšších polohách nás sníh a námraza příliš nepotrápil. I přesto si motoristé na silnicích musí dávat velký pozor, aby je nepřekvapila díra v silnici. Škodu jim totiž kromě havarijního pojištění nikdo neuhradí.

Malé, velké a ještě větší díry v českých silnicích jsou běžným obrázkem, se kterým většina řidičů počítá právě na jaře. I přes zvýšenou obezřetnost  a varování počet nehod způsobených výtlukami stoupá a to až o jednu třetinu. "Každoročně stoupá počet škod, které automobilům v zimě a těsně po ní způsobí výtluky na silnicích. Allianz pojišťovna zaznamenala zhruba třetinový nárůst těchto hlášení svých klientů," říká Václav Bálek, tiskový mluvčí pojišťovny Allianz.

Kdo za výtluky může?

Výtluky jsou důsledkem nekvalitního podloží, které bylo v minulosti používané. "Za výtluky obecně může hlavně historicky stavba komunikací a jejich podloží. V minulosti se šetřilo na technologii a silnice nebyly stavěny na současnou zátěž. Vinu na současném stavu mají i přetížené kamiony. Stačí nekvalitně napojit záplatu, kvůli tomu se dovnitř dostane voda. Pak už stačí jen mráz, led, sůl a provoz a vozovka se poničí," vysvětluje Josef Filip, dopravní projektant.

V průběhu zimy se výtluky opravují velice provizorně. Zalévají se asfaltem bez dalšího frézování a válcování. Tyto opravy však zakryjí díru jen na krátkou dobu a takto opravené díry se časem obnoví a zvětší a je nutné je znovu a znovu opravovat. Výsledkem jsou několikanásobně “záplatované” silnice, které jsou běžně k vidění především u silnic nižších tříd.

Utržená kola, naražené disky i proražené pneumatiky

Najetí do díry nejčastěji způsobí poškození pneumatik, disků, podvozků, tlumičů a výjimkou nejsou ani poměrně závažné škody na motoru. “Časté případy jsou utržená kola či naražené disky nebo proražené pneumatiky. První zmiňovaný problém je největší průšvih, protože zejména u dražších automobilů mohou jít škody i do desítek tisíc korun. Mnohdy také po projetí dírou či ve snaze se jí vyhnout řidiči zazmatkují, strhnou řízení a skončí v příkopu. Po takové nehodě už jsou škody desítky tisíc korun,” zdůrazňuje Jan Šmíd, majitel autoservisu v Českých Budějovicích.

I když k žádné nehodě nedojde, zima a díry v silnicích se na vozidle a jeho podvozku vždy podepíší. Jízdou na nerovných a poničených silnicích trpí zejména tlumiče, čepy a nápravy. Při výměně zimních pneumatik za letní je vždy dobré nechat si zároveň kontrolovat geometrii kol a ujistit se, že se pneumatiky sjíždějí rovně.

Havarijní pojištění je jediná jistota

Máte-li uzavřené havarijní pojištění, můžete být v klidu. Na tyto škody se havarijní pojistka samozřejmě vztahuje a je zcela jedno, zda se šetřením nehody zabývala policie či nikoliv. Důležité je však nehodu řádně zdokumentovat a hlavně nafotit. V případě nutnosti zavolejte asistenční službu, která může pomoci s opravou nebo odtažením vozidla do nejbližšího servisu.

Pozor si však dávejte na to, co po pojišťovně budete chtít uhradit. "Likvidátor pojišťovny bude pečlivě zkoumat, jestli například zničený tlumič nebyl už předtím poškozen běžným opotřebením. Pak může odmítnout úhradu škody, když zjistí, že tlumič už byl natolik unavený, že díra v silnici pro něj byla tou poslední kapkou," upozorňuje Petr Buček z časopisu Autembezpečně.cz.

Další možností, nemáte-li havarijní pojištění sjednané, je vymáhat škodu na správci komunikace (např. u dálnic a rychlostních komunikací Ředitelství silnic a dálnic České republiky, u ostatních vozovek příslušná okresní Správa a údržba silnic, případně obec). Správce komunikace by měl uhradit škody například v případě, kdy řidič vjede do hlubokého výmolu, neoznačeného hrbolu či na vozovku znečištěnou olejem či hlínou.

Vy jako poškozený však musíte prokázat odpovědnost správce komunikace za vzniklou škodu. A to je o dost pracnější a výsledky jsou navíc značně nejisté. Připravte se, že správce komunikace se bude intenzivně bránit, aby nemusel zaplatit ani korunu. Správce komunikace se bude bránit argumenty typu “nepřizpůsobení rychlosti a způsobu jízdy stavu vozovky” apod. A pokud je poškozená vozovka označena odpovídající značkou, nemáte šanci.

TIP: Nechcete hradit škodu ze svého nebo se bezvýsledně dohadovat se správcem komunikace? Mějte uzavřené havarijní pojištění a škodu vám zaplatí pojišťovna okamžitě a bez řečí. Nejlevnější havarijní pojištění najdete na iPojištění.cz!