„Díky systému bonusů se řidičům může povinné ručení snížit více než o polovinu,” říká Petr Hájek ze společnosti Wüstenrot.

 

Za zodpovědnou jízdu sleva až 70 %

Pojišťovny odměňují řidiče, kteří jezdí bez nehod. A i v případě nehody po několikaleté bezproblémové jízdě jsou některé z nich ochotné přivřít oči.

„V případě takto dlouholetého bezeškodního klienta ho při prvním případu nepřestupňujeme do malusu. Zohledňujeme tak situaci, že jejich škoda je naprosto ojedinělá a sankce v podobě malusu by byla v jejich případě méně spravedlivá,” upřesňuje Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny UNIQA.

Bonus slevy na pojištění ve výši většinou 5 % je možné získat za každých 12 měsíců bez nehody a celková výše slevy se může vyšplhat až na 70 %. Výše se mění dle jednotlivé pojišťovny, nicméně standardně se pohybuje od 50 do 60 %.

 

„Bourači“ si připlatí

Na druhou stranu řidiči, kteří zaviní více nehod, jsou pojišťovnami trestáni pomocí malusů, tedy přirážkami. Zatímco některé pojišťovny první nehodu respektují a řidiči nezvýší pojistné, jiné přichází s okamžitým trestem. Za každou nehodu odečítají pojišťovny příslušný počet měsíců bez nehod, a po vyčerpání všech zvyšují pojistné – často i na dvojnásobek. Nejrizikovější jsou mladí řidiči.

„Na tento segment klientů se vůbec nezaměřujeme. Obecně lze říci, že sazby jsou vysoké právě kvůli rizikovosti této skupiny. Mladý řidič v silném voze z velkého města, který nemá vyježděný žádný bonus, navíc s jednou nehodou, nemůže tedy získat na pojistném žádnou slevu,“ uvádí k problematice Karel Žyla, mluvčí pojišťovny Axa

Veškeré výpočty a modelové příklady jsou orientační. Pojišťovny při výpočtu pojistného u povinného ručení zohledňují další kritéria, jakými jsou konkrétní vůz, obsah a výkon jeho motoru či adresa a věk řidiče.