Palubní deska veterán

Kdy se auto stane veteránem?

9. 6. 2020
|
Délka čtení: 6 min.

Zatímco lidé se v určitém věku stávají seniory, automobily staršího roku výroby jsou označované jako veteráni. Není to však jen tak. Chcete-li, aby se váš vůz stal oficiálně veteránem a získal zelené registrační značky, musí splňovat hned několik podmínek.

Od kdy lze vůz považovat za veterána?

První a základní podmínkou k cestě za “titulem” veterán je rok výroby auta, přesněji řečeno jeho stáří. Na dobré cestě stát se veteránem je pouze vůz starší 30 let. Věk vozu se počítá od data výroby, nikoliv první registrace.

To však neznamená, že se veteránem může stát jakékoliv auto nad 30 let. Vůz musí nejprve projít celou řadou kontrol a testů, jejichž cílem je potvrzení originální původu, perfektního technického stavu a historické hodnoty daného automobilu.

Testy, testy a zase testy

Požadavky a podmínky přidělení statusu veterán shrnuje Mezinárodní technický kodex FIVA 2010, od něhož se odvíjí testování starých vozidel.

Jako první čeká majitele adepta na veterána testace klubová, která hodnotí historický původ auta (např. kontrola VIN kódů, protokoly STK a jiné), a poté testace krajská zaměřená na technický stav vozidla dle výše uvedeného kodexu FIVA (v podstatě se jedná o technickou kontrolu). Mezi testacemi nesmí uběhnout delší lhůta než 30 dní.

Testace nejsou zadarmo a majitele vyjdou na pár tisícovek. Cena klubové testace vychází nejvýše na 2 000 Kč, krajská pak stojí maximálně 800 Kč. Těmito částkami to však nemusí skončit. Celý proces se může prodražit o další a další výdaje například za pořízení kvalitních fotografií automobilu, konzultace s odborníky, proplacení cesty komisařů k vozu atd.

Veterán Škoda

Veteráni jsou osvobozeni od ekologické daně

Výhodou je osvobození od nutnosti placení ekologické daně, jejíž výši určují tzv. emisní normy dle nařízení EU. U vozidel starších 20 let může ekologická daň činit až několik tisíc korun. Majitelé veteránů tedy tuto daň platit nemusí. Kvůli odpuštění ekologické daně však veterán musí projít testem, který stojí 3 000 Kč, takze zadarmo to také úplně není.

Kdy lze vůz přihlásit jako veterána?

Pokud vůz úspěšně projde všemi testy a kontrolami a obdrží příslušná potvrzení, čeká jeho majitele další nezbytná administrativa spojená s přihlášením veterána do registru vozidel. Prvním krokem je sjednání povinného ručení pro veterány, jehož cena je oproti běžnému POV výrazně nižší s ohledem na obvykle používání veteránů.

S pojistnou smlouvou a doklady k vozidlu v rukách následuje cesta na úřad, který se zabývá registrací veteránů neboli historických vozidel. Seznam úřadů najdete na stránkách Federace klubů historických vozidel. Zde je nutné vyplnit žádost o registraci, žádost o testování, doložit fotografie a zelenou kartu jako doklad o povinném zákonném pojištění.

Je-li vše v pořádku, majiteli je předán průkaz historického vozidla, osvědčení o registraci vozidla a zelené registrační značky s písmenem “V”. Zapomenout nesmíme ani na poslední správní poplatek, který se pohybuje od 300 do 800 Kč.

Omezení a nevýhody historických vozidel

Podle kodexu FIVA je veterán takové “vozidlo, které je uchováváno a udržováno v historicky věrném stavu a není užíváno ke každodenní přepravě“. Tuto větu potvrzují i české předpisy, které uvádí, že „historické vozidlo nelze provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního užívání pro vlastní potřeby“.

To znamená, že s veteránem by se nemělo jezdit stejně jako s běžným vozidlem. Historická vozidla by měla dle předpisů sloužit pouze pro občasné vyjížďky nebo cesty na výstavy, srazy veteránů apod. Ve skutečnosti nejsou kontroly používání veteránů tak důsledné. Není to ani potřeba. Zapálení majitelé veteránů sami hledí na minimální dojezd a snaží se vozy udržovat v co nejlepším stavu, ať už po vizuální, tak i technické stránce.

Každý rok musí veterán absolvovat pravidelnou roční prohlídku za účelem prodloužení testování historického vozidla a to nejpozději do 31. května. Dojde-li ke změně majitele historického vozidla například z důvodu prodeje, musí nový majitel projít celým procesem znovu. Status veterána je totiž nepřenositelný.

Havarijní pojištění se vyplatí všem

I ti nejzdatnější řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Sjednejte si havarijní pojištění dříve, než bude pozdě. Naši specialisté vám pomohou s výběrem i sjednáním.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Automechanik upevňuje rámeček pod SPZ
    27. února 2024|Jana Březinová
    Vše o SPZ: K čemu slouží, jak řešit její ztrátu a vybrat si ji na přání?

    Když SPZ ztratíte a vyjedete bez ní, hrozí vám zákaz řízení až na 1,5 roku. Připravit vás o ni ale může i policie, když zjistí, že dlužíte za pokuty. Od roku 2016 si můžete navrhnout SPZ na přání. Nesmí obsahovat vulgarity a zaplatíte za ni 10 000 Kč. Co dalšího jste o SPZ (ne)věděli?

  • žena telefonuje po nehodě u auta ve sněhu
    13. února 2024|Jana Březinová
    Nehody v zimě: Jak jim předcházet a jak si auto správně pojistit

    V posledních letech bývají zimy mírnější, přesto každoročně na namrzlých silnicích zemře kolem 20 osob a asi 1000 se zraní. Řidiči nejsou zvyklí jezdit v zimních podmínkách, a tak je náledí a sníh na vozovce často zaskočí. Na co si dát na silnicích pozor, jaká zimní výbava vám nesmí chybět a jak si auto na zimu správně pojistit?

  • povinné ručení mimo čr
    12. února 2024|Petr Pohůdka
    Povinné ručení v zahraničí: Kde všude vám platí zelená karta?

    Pokud jezdíte po českých silnicích, musíte mít sjednané povinné ručení. V opačném případě vám hrozí vysoká pokuta. Jako potvrzení o sjednání povinného ručení slouží zelená karta na auto. Jak si ale zařídit pojištění auta do zahraničí? Záleží, kam vyrážíte. V Evropě si téměř všude vystačíte se zelenou kartou, jinde musíte uzavřít hraniční pojištění.

  • pohonne-hmoty
    24. ledna 2024|Petr Pohůdka
    Kolik stojí benzín a nafta? Srovnáváme ceny pohonných hmot v tuzemsku a zahraničí

    Ceny pohonných hmot v posledních třech měsících výrazně klesly. Benzín i nafta stojí v průměru okolo 36 Kč/litr. Zlevňuje se především kvůli propadu cen ropy na světových trzích. Nejvyšší ceny jsou tradičně v Praze, naopak nejvýhodněji natankujete v Královéhradeckém kraji. V rámci Evropské unie je nejlevnější benzín v Bulharsku a Rumunsku. Podívejte se na grafy porovnávající současné ceny pohonných hmot v ČR a EU.

  • 10. ledna 2024|Jana Březinová
    Jaké změny platí pro řidiče od 1. ledna 2024?

    Se začátkem roku se řidiči v ČR musí připravit na mnoho novinek zejména v souvislosti s novým zákonem o silničním provozu. Mění se bodový systém i výše pokut. Už s sebou není třeba vozit doklady od auta, velký technický průkaz se dokonce ruší. Dálniční známka zdraží o 800 Kč a na silnice vyjedou už 17letí řidiči. Jaké novinky pro řidiče od letoška platí?

  • Auto po autonehodě
    28. prosince 2023|Jana Březinová
    Víte, jak získat odpovídající odškodnění po dopravní nehodě?

    Poškození při dopravní nehodě mají často nárok na násobně vyšší částky, než jim přiznala pojišťovna. Na vině bývají nesprávně vyplněné formuláře nebo chybějící lékařské zprávy. Navíc někdy o kompenzaci ani nežádají, protože nechtějí viníka popotahovat u soudu. Odškodnění se však řeší přímo s pojišťovnou a vyplácí se z povinného ručení.

  • mladý muž za volantem - jak vybrat první auto
    30. listopadu 2023|Jana Březinová
    Jak vybrat první auto

    Spolehlivé, bezpečné, kompaktní, s nízkou spotřebou. Snadno se s ním manévruje a parkuje. Pár ťukanců se na něm ztratí. Náhradní díly jsou dostupné a levné, stejně jako povinné ručení. Podobně bychom mohli shrnout, jak vypadá nejlepší první auto. Splňuje to třeba Škoda Fabia nebo VW Golf.

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    24. listopadu 2023|Petr Woff
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje, což brzy pocítí řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstane ve fyzické formě. Prozkoumejme, co znamenají kódy v obou dokumentech, a jaké následky má ztráta velkého či malého technického průkazu.

  • funkčnost airbagu
    13. listopadu 2023|Jana Březinová
    Jak fungují airbagy

    Airbagy v kombinaci s bezpečnostními pásy snižují riziko úmrtí o 61 % při čelním nárazu. Nafouknou se během 50 milisekund. Za rychlou reakcí se skrývají chytré senzory pohybu a elektronicky aktivovaná chemická reakce.

  • Muž opřený o auto v autosalónu
    08. listopadu 2023|Petr Pohůdka
    Nejlevnější auta na trhu: Do 300 000 Kč už jen pár modelů

    Nejlevnější nové auto dnes seženete zhruba za 300 000 Kč. V těchto relacích ale počítejte s malým výběrem a skromnější výbavou. Jak nejlevnější auto na trhu vypadá a na co byste při koupi nového vozu neměli zapomenout?