Detektivové pojišťoven odhalují každý měsíc stovky nových pojistných podvodů. Nejvíce jich tradičně odhalí v Praze. "Detektivové Generali šetřili v prvním čtvrtletí 215 případů. Ve stejném období loňského roku bylo podobných kauz 161. Zatímco v prvních třech měsících loni odhalili pojistné podvody za sedm miliónů korun, letos se jejich výše vyšplhala až na 17,5 miliónů korun," uvedl Jiří Cívka, mluvčí pojišťovny.

Pojišťovna Allianz eviduje nárůst pojistných podvodů dokonce o 56 procent. Za stejné období v loňském roce řešila pojistné podvody za 30 miliónů škod, letos už se jedná o 47 miliónů korun. Pojišťovna Kooperativa nahlásila nárůst pojistných podvodů “pouze” o 25 procent za 60 miliónů korun. Česká pojišťovna uvádí, že každoročně odhalí pojistné podvody o milión korun meziročně více. Za první čtvrtletí to již byla částka 133 milión korun.

Podle pojišťoven i světových statistik je každá sedmá nahlášená pojistná událost pojistný podvod. Dle českých zákonů je pojistným podvod trestným činem, za který jsou ročně odsouzeny stovky lidí. Maximální délka trestu může být deset let.

Nejčastějším případem je nafukování škody

Největší procento pojistných podvodů se týká případu, kde se poškození snaží nárokovat vyšší pojistné plnění nebo se snaží uplatnit škody, ke kterým však vůbec nedošlo. "Časté byly a stále jsou takzvané oportunistické podvody, kdy se poškozený v souvislosti s reálnou škodou snaží uplatnit i škody, ke kterým nedošlo," dodal Jiří Cívka.

Nejvíce pojistných podvodů se stále týká pojištění vozidel. Vzhledem k současnému snižování cen automobilů však jejich počet neroste a pojistné podvody se začínají přesouvat do oblasti pojištění majetku a odpovědnosti.

Novým pomocníkem při odhalování podvodů je tzv. hlasový analyzátor

Stále více pojišťoven používá při odhalování pojistných podvodů tzv. hlasový analyzátor. "Vzali jsme deset nahrávek telefonátů se staršími případy, u kterých jsme v minulosti prokázali, že šlo o podvod. K nim jsme přibalili dalších deset standardních pojistných událostí, jež byly v pořádku. Aniž by je experti obsluhující tento hlasový detektor znali, dokázali u všech perfektně rozpoznat, kdy šlo o podvod a kdy o klasickou pojistnou událost," uvedl Ludvík Bohman, ředitel úseku odhalování pojistných podvodů Allianz.