Doba se dere kupředu. Před více než sto lety bylo i samotné auto ojedinělým jevem. Dnes má auto téměř každý a silnice jsou auty doslova přesycená. Po silnicích se pohybují malá i velká, levná i drahá auta. Jedno je však spojuje - za volantem sedí řidič osobně. To by se mohlo brzy změnit. Například v Americe můžete na auto bez řidiče narazit (obrazně řečeno) již nyní a ve Velké Británii se tato novinka v automobilovém průmyslu začíná legálně testovat v běžném provozu. Například výrobce luxusních elektromobilů Tesla pracuje na nové verzi umělé inteligence, na jejímž vývoji se podílí další giganti Google a Microsoft.

Jak bude vypadat povinné ručení?

V tuto chvíli auta bez řidičů z pohledu běžného člověka spadají spíše do světa sci-fi. Bude trvat ještě hezkou řádku let, než začnou být považována za “normální” součást každodenního života. Pojišťovny se však již nyní zabývají otázkou pojištění. Auta bez řidiče totiž považují za velký oříšek. A problémem bude nejen otázka zodpovědnosti za nehody, ale nově i hacking.

Jakmile bude možné auto ovládat, objeví se riziko proniknutí do jeho systému a následné ovládnutí - hacking. Britská pojišťovna Adrian Flux jako první do své nabídky zařadila pojištění pro případ kompletního ovládnutí auta hackerem nebo pro případ nehody způsobené chybami v softwaru auta, případně signálu GPS. A co na to říká zbytek pojišťovacího průmyslu?

České pojišťovny zatím vyčkávají, situaci pozorně sledují a analyzují. Otázkou je, zda se auta bez řidičů vůbec do běžného provozu pustí. Pokud ano, bude to mít obrovský vliv i na povinné ručení, jeho rozsah a samozřejmě i cenu pojištění.

„Všichni pojistitelé, nejen zahraniční, se na tuto změnu připravují. Předpokládáme také, že před nasazením musí dojít k významné změně legislativy. Jde skutečně o revoluční změnu v pojišťování,“ potvrdil Milan Káňa, mluvčí z Kooperativy. „Pokud jednou budou vozidla řídit počítače, škodní náklady nemusí klesat o jednotky či několik málo desítek procent, ale třeba o devadesát procent. Jestliže dnes ročně pět vozidel ze sta způsobí škodu, pak tento poměr může být v budoucnu klidně jedna ku tisíci a méně. To se zásadně odrazí i v cenotvorbě pojišťoven,“ vyjádřil se k této problematice Jakub Strnad, předseda představenstva Allianz.

Nehod bude méně, objeví se však nové problémy se zodpovědností

Podle odborníků auta bez řidičů budou mít výrazný vliv na snížení nehodovosti a zvýšení bezpečnosti provozu. Pokud však auto bez řidiče způsobí nehodu, kdo za ní ponese odpovědnost? Majitel, řidič nebo výrobce auta?

Automobilka Volvo na konci loňského roku důrazně prohlásila, že za bezpečnost vyrobených vozidel bude ručit ona a za případné škody ponese zodpovědnost. To znamená, že by v takovém případě byli z obliga řidič i majitel. Lze předpokládat, že by muselo dojít k rozsáhlým legislativním změnám, jak v zákonu o provozu, tak i povinném ručení a pojištění vozidel vůbec.

Výrobci aut bez řidičů myslí na záchranu životů

Ani nejlepší technika a umělá inteligence nebude schopná zabránit nehodám ve všech případech. Touto otázkou se zabývají i výrobci chytrých aut. Například americký gigant Google vymyslel a patentoval si nové bezpečnostní řešení nazývané jako “lidská mucholapka”.

Auta bez řidičů budou sice jezdit bezpečně, ale chodci zůstanou lidmi a ti se jen tak nezmění. Stačí chvilka nepozornosti a nehoda je na světě. V případě srážky zůstane chodec přilepený ke kapotě a nebude tak ohrožen dalšími zraněními, ke kterým dochází při odmrštění a následném pádu. Kapota auto bude potřená silnou lepící vrstvou, která dokáže sraženého člověka udržet na kapotě. Aby kapota “nelepila” na omak, bude pokrytá adhezivní vrstvou laku, který se v případě srážky rozbije.

TIP: Jak a kde si nejlépe sjednat pojištění pro vaše vozidlo? Přece na iPojištění.cz! Poradíme vám s výběrem pojištěním a vše vyřídíme online a za pár minut.