Pojišťovna Allianz se rozhodla v rámci povinného ručení přijít s revoluční novinkou v podobě povinného ručení podle najetých kilometrů. Podle slov zástupců pojišťovny je to férový přístup k motoristům. Každý přece ví, že auto, které nejezdí, nebourá. Proč by tedy tito řidiči měli platit stejně jako ti, u nichž je riziko způsobení nehody větší? Pozitivně tento krok hodnotí nejen méně jezdící motoristé, ale i odborníci na pojištění.

„Z našeho pohledu by měla být priorita pojišťoven směřována ke změně systému bonus/malus tak, aby byl vázaný na řidiče a odrážel jeho rizikovost a řidičské umění. Tento koncept, který je funkční v rozvinutých zemích je dle mého názoru správnou cestou, která pomůže nastavit férovější ceny klientům a zároveň bude reálněji zohledňovat rizikovost klienta. Mezi parametry, které by tento model zohledňoval, určitě najeté kilometry patří,” uvedl například Dušan Šenkypl, CEO jednoho z největších porovnávačů v ČR ePojištění.cz.

Žádné telematické jednotky ani kontroly

Otázkou je, jak bude pojišťovna kontrolovat pravdivé údaje o skutečném nájezdu. Při takovém zvýhodnění je nutné počítat s tím, že se najdou řidiči uvádějící nižší nájezd, aby na povinném ručení ušetřili. Pojišťovna Allianz neplánuje neustále sledování ani montování telematických jednotek. Podle všeho bude hodně záležet na poctivosti klienta.

V případě podezření na podávání lživých údajů bude mít pojišťovna práva až 4krát ročně zkontrolovat stav vozidla. Za porušení smluvních podmínek budou řidič rovněž hrozit přísné sankce. „Pokud bude zjištěno, že se klient pokusil podvést pojišťovnu, tak má Allianz právo zvýšit jeho pojistné na trojnásobnou hodnotu, minimálně však na 25 000 Kč ročně. Má právo odstoupit od smlouvy a rovněž bude podávat trestní oznámení s předmětem pojistného podvodu,“ sdělil médiím Ludvík Bohman, ředitel oddělení právního a vyšetřování Allianz pojišťovny.

Méně jezdící řidiči ušetří až 40 %

Pojištěnému stačí, aby v pojišťovně doložil aktuální stav tachometru. Pokud bude nájezd nižší než 10 000 kilometrů za rok, obdrží nejnižší pojistné v České republice. Tato nabídka platí nejen pro povinné ručení, ale i pro havarijní pojištění a pojištění skel. Na konci roku bude na základě fotografie tachometru provedeno roční zúčtování. Dle skutečných najetých kilometrů pojištěný pojistné doplatí nebo mu budou peníze vráceny.

Výše úspory na povinném ručení:

Ročně ujeté kilometry Sleva povinné ručení Sleva havarijní pojištění
do 5 000 km 40 % 30 %
do 7 500 km 30 % 25 %
do 10 000 km 20 % 20 %
do 12 500 km 10 % 10 %
do 15 000 km 0 %5 0 %
do 20 000 km přirážka  0 %
nad 20 000 km přirážka prirážka

Se snižováním cen pro jednu skupinu řidičů půjde ruku v ruce zdražování pojistného pro skupinu řidičů, kteří ročně najezdí 20 000 kilometrů a více. Tito zpravidla zkušení řidiči mohou tento krok pojišťovny vnímat negativně, obzvlášť pokud dlouhodobě jezdí bez nehod. Výsledkem může být rozhodnutí přejít k pojišťovně, která toto kritérium nebere v potaz. Allianz tak může pocítit výraznou změnu v podobě přeskupení řidičů.

Podle konkurence není na další snižování cen vhodná doba

Všeobecně platí, že lidé na cenu slyší. Pokud jedna pojišťovna výrazně sníží ceny, je velice pravděpodobné, že k ní přejdou klienti z konkurenčních pojišťoven. „Segment POV je velmi senzitivní na cenu, klienti jsou schopni kvůli 100 Kč strávit čas hledáním levnější nabídky a celou smlouvu ukončit. Napomáhá tomu i přesvědčení, že kvalitu klient řešit nemusí. Pokud bude dobře postavena marketingová kampaň, tak se dá očekávat, že heslo „Jezdím málo, platím málo“ se setká se silným ohlasem klientů,“ uvedl Václav Šplechta z pojišťovací makléřské společnosti INSIA.

Konkurenční pojišťovny se však k případnému snižování cen nechystají. „Na takový krok není ideální doba. Vzhledem ke zvyšujícím se náhradám v povinném ručení, především újmy na zdraví, se pojištění nyní nachází na samé hranici rentability,“ reagovala na otázku zlevňování povinného ručení Renata Čapková, mluvčí České podnikatelské pojišťovny.