To, že k mnoha škodám dochází v důsledku parkování, je vcelku pochopitelné. Většina řidičů s tímto rizikem dokonce počítá a to zejména ve městech, kde parkování bývá problém. Parkování do malých prostor mezi auty si tu a sem vyžádá i menší náraz. A někdy si za šťouchanec mohou i řidiči sami, pokud například zaparkují auto v zatáčce nebo téměř v křižovatce. Dojde-li k něčemu závažnějšímu, řidiči nemají problém se vzájemně zkontaktovat a náhradu škody vyřešit.

Oblíbeným nástrojem vandalů je obyčejný klíč

Mnohem závažnějším problémem je rozmáhající se vandalismus. Není neobvyklé, že řidič večer zaparkuje auto nepoškozené, a ráno jej najde s rozbitými zrcátky, poškrábaným lakem nebo propíchnutými gumami. Projevy vzteku a beznaděje jsou v tuto chvíli pochopitelné, nicméně ničemu nepomohou. Škody je potřeba napravit a zaplatit.

Česká asociace pojišťoven uvedla, že průměrná škoda způsobená vandalem činí přibližně 21 000 korun. Nejčastěji přitom použijí klíč či jiný ostrý předmět. Mezi bizarní případy patří například nasypání cukru do palivové nádrže, polití auta ředidlem či sjetí s autem do řeky či jezera.

Deset nejčastějších aktů vandalismu na autech
1. Poškrábání laku klíčem - 45,5 %
2. Poškození oken - 16,3 %
3. Poškození karoserie - 9 %
4. Krádež registračních značek - 6,2 %
5. Krádež dílů včetně kol - 4,5 %
6. Proříznutí pneumatik - 3,9 %
7. Zapálení auta - 3,4 %
8. Potřísnění vejci - 2,8 %
9. Posprejování - 2,2 %
9. Vypuštění vzduchu z pneumatik - 2,2 %

A motivace? Většina vandalů jsou obyčejní výtržníci a delikventi, kteří ke svému činu žádné zvláštní důvody nepotřebují. Auto jim jednoduše “vstoupí” do cesty, a tak jej pro svou zábavu poškodí. Menší část si tímto způsobem vyřizuje účty se svým sousedem či jinou nepohodlnou osobu, protože nemají dost odvahy si problémy vyřešit osobně.

Například v Ústí nad Labem se policisté zabývali případem jistého “umělce”, který si s poškozením auta dal opravdu záležet. Za cíl svého útoku si vybral Škodu Octavii, kterou nejprve důkladně objel klíčem. Nad levé přední světlo poté vyryl tzv. smajlíka o průměru 20 cm a dalšího ještě většího vyryl na přední kapotu. Menší smajlíky byly i na předních pravých dveřích. To však vandalovi nestačilo, a tak pod zadní okno ještě vyškrábal registrační značku. Majitel takto “vyparáděného” auta byl jistě nadšen.

V každém případě platí, že vandalové jsou zřídkakdy identifikováni, odhalení a dopadeni. Ačkoliv by si zasloužili za svůj čin být potrestání, se škodami na svém autě se nakonec vlastník vozidla musí vyrovnat (a zaplatit) sám.

Havarijní pojištění. Osvědčená ochrana před vandalismem

Oprava každé takové škody stojí nemalé peníze. Pokud vám nějaký rozverný vandal přejede vozidlo klíčem, připravte si několik desítek tisíc korun. Jen u “pouhé” Fabie vyjde oprava laku na více než 50 000 korun.

Průměrné náklady na opravu škod způsobených vandalem u Škody Fabie

Pro tyto případy existuje pouze jediné fungující řešení - havarijní pojištění. Havarijní pojištění kryje kromě škod způsobených při havárii či v důsledku krádeže a živelných událostí také škody způsobené právě vandalismem. Jediným zádrhelem může být výše spoluúčasti, kterou platí pojištěný. Vyplatí se tedy přemýšlet nad rizikem vandalismu, a podle toho si sjednat i výši spoluúčasti.

TIP: Rozhodli jste se pro havarijní pojištění? Porovnejte si aktuální nabídky na iPojištění.cz a sjednejte si nejlevnější havarijní pojištění online!