Již několik týdnů jsou česká auta nejlevnější v celé střední Evropě. Hlavním důvodem je oslabení koruny v důsledku zásahu České národní banky (ČNB), ke kterému došlo před více jak třemi měsíci. Prodejci však na stávající situaci nemohou reagovat zvýšením cen, protože jim to nedovolí ani silná konkurence, ani kupní síla. To je závažný problém, protože čeští prodejci nakupují auta v eurech a prodávají je za české koruny.

Silná konkurence brání zvyšování cen

Tlak konkurence je však vysoký, a proto se zatím žádný z prodejců neodvážil razantně zdražit ceny aut. „Musíme respektovat situaci na trhu a nikdo nemůže očekávat, že zákazník bude platit za vůz zčistajasna o sedm procent více,“ uvedl Alexej Kiriakovský ze společnosti Mazda.

„Na českém trhu se většina automobilek snaží posílit či udržet svůj podíl, a proto pečlivě hlídají ceny konkurentů,“ potvrdil jeho slova také mluvčí Peugeotu Radka Matthey. Stejně se vyjadřují i další automobilky, působící na českém trhu.

Tlak je vyvíjen také na vývoz aut

Česko je součástí otevřeného trhu a snížením cen velmi trpí. S problematikou cen se potýká i domácí automobilka Škoda Auto, která nedávné mírné zdražení odůvodnila růstem nákladů. Skutečným důvodem však je snaha vyrovnat cenové rozdíly mezi evropskými zeměmi. „Finální cenu automobilu na daném trhu ovlivňuje více faktorů, mezi nejvýznamnější patří konkurenční prostředí, daňové zatížení, kupní síla obyvatelstva a také specifika a požadavky místních zákazníků,“ popisuje Vítek Pelc, mluvčí automobilky Škoda Auto.